Ahad, 8 November 2009

Aktiviti 1: Tugasan 1 + Buku

Apa yang dimaksudkan Kajian Tindakan?


1. Tajuk Buku : Action Research in the Classroom
Penulis : Vivienne Baumfield, Elainen Hall and Kate Wall

1.Apa itu kajian tindakan?

Kajian tindakan merupakan satu kajian yang timbul/wujud daripada permasaalahan yang diutarakan oleh guru/pengkaji bagi mengenalpasti fokus kepada kajian yang hendak dilakukan di dalam kelas dan hasil daripada permasaalahan yang dikemukakan, kajian tindakan akan dilakukan dan ianya di terapkan melalui lingkaran model kajian tindakan yang sesuai( Kemmis & McTaggart (1988)).

Ianya melibatkan 2 proses iaitu :
i. persoalan dan
ii. hasil daripada persoalan yang dikemukakan

Kajian tindakan dilakukan bertujuan untuk melakukan penambahbaikan terhadap permasaalahan yang timbul.

Menerangkan tentang kepentingan penyataan masalah oleh guru melalui kajian tindakan untuk membangunkan dan membuat pembaharuan dalam cara mengajar dan proses pembelajaran.

2. MENGAPA guru melakukan KT?

Guru melakukan kajian tindakan adalah untuk membangunkan dan membuat pembaharuan terhadap pengajaran dan pembelajaran mereka.Pelaksanaan Kajian Tindakan di bilik darjah bertujuan khusus untuk meningkatkan keberkesanan amalan mengajar guru dan meningkatkan pencapaian murid.

Sesuatu Kajian Tindakan dilakukan bertujuan untuk mengatasi pelbagai masalah pembelajaran dan membantu murid menguasai pelbagai kemahiran pembelajaran yang ditetapkan untuk satu-satu mata pelajaran adalah lebih menepati matlamat untuk membantu murid mencapai tahap cemerlang dalam satu-satu mata pelajaran.

Amalan pengajaran yang berkesan adalah penting untuk meningkatkan pencapaian pelajar.

3. BILA guru melakukan KT

Kajian ini dilakukan oleh penyelidik apabila timbul atau wujud sesuatu permasalahan di persekitaran yang telah dikenalpasti oleh penyelidik dan bagaimana cara atau kaedah yang dapat digunakan oleh penyelidik bagi mengatasi masalah tersebut.

4. DI MANA guru melakukan KT?

Kajian dilakukan dengan kerjasama guru dan pelajar dalam pendidikan awal guru dalam sistem pendidikan.Kajian dilakukan di dalam kelas.

5. BAGAIMANA guru melakukan KT? Dapatkan model reka bentuk kajian tindakan / prosedur / pengumpulan dan penganalisisan data

Dalam proses pembelajaran di bilik darjah, tiap-tiap kemahiran lazimnya dipelajari satu per satu. Proses yang sama berlaku dalam Kajian Tindakan. Tiap-tiap masalah pembelajaran di tangani satu per satu. Proses pelaksanaan Kajian Tindakan merangkumi langkah iaitu merancang, bertindak, mengkaji semula (plan-do-review). Langkah-langkah ini dilaksanakan secara berurutan dalam bentuk gelungan.seperti yang dinyakan dalam model Kemmis dan McTaggard (1988).

Model reka bentuk kajian tindakan/prosedur
1) Model Kemmis & McTaggard (1998)
- model ini melibatkan 3 proses iaitu :
Plan - Do - Review
-

2) Model dinamik kitaran kajian tindakan
- model ini menjelaskan tentang kajian tindakan yang mencerminkan kepelbagaian amalan tetapi lebih menyerupai diskriptif. Pemahaman tentang kajian tindakan wujud daripada tiga aspek utama kajian iaitu :
i. Tujuan persoalan - terbahagi kepada dua iaitu :
# Agensi (Pihak yang terlibat)
merujuk kepada pengetahuan sedia ada penyelidik terhadap persoalan, kaedah
kajian, analisi dan tafsiran data.
# Dorongan - dorongan terhadap penyataan masalah bagi kajian tindakan di sekolah.

ii. Proses pertanyaan yang diutarakan
# Alatan -merujuk kepada kaedah penyelidikan yang dilakukan seperti pemerhatian, soal selidik, temubual atau markah ujian dan setiap kaedah yang di gunakan ialah untuk mendapatkan data.
# Analisis - data yang dipeolehi di analisis untuk membuktikan kesahannya. Ianya dilakukan untuk menjana satu gambaran dan satu hipotesis baru.

iii. Perkongsian dapatan dengan peserta lain
# Menyuarakan pendapat - penyebaran adalah sebahagian daripada projek, ia mendedahkan sesuatu yang penting berkenaan tujuan persoalan yang dikenalpasti oleh penyelidik.

# masyarakat terpinggir

Pengumpulan dan peganalisisan data
1) Data Kualitatif - lebih kepada pemerhatian dan huraian
2) Data Kuantitatif - berbentuk nombor


2. Tajuk Buku : Action Research for Teachers, Second Edition
Penulis : Mary Louise Holly, Joanne Arhar, Wendy Kasten
Penerbit : PEARSON, Merril Prentice Hall
Tahun Terbitan : 2005

1. Maksud kajian tindakan

Kajian tindakan adalah pelaksanaan kajian yang menyumbang kepada pembinaan prinsip dan teori dan dalam masa yang sama berorentasikan tindakan.

Kajian tindakan juga dilihat sebagai pembangunan professional

Kajian tindakan melibatkan ilmu pengetahuan, amalan dan pembangunan yang tidak dipisahkan.

Kajian melibatkan komitmen beretika dimana pengetahuan dan amalan sedia ada membolehkan pendekatan penyelesaian masalah digunakan untuk memperbaiki institusi masyarakat, memperbaiki diri sendiri dan memperbaiki kehidupan sejagat


2. MENGAPA guru melakukan KT?

Guru melakukan kajian tindakan adalah untuk membangunkan dan membuat pembaharuan terhadap pengajaran dan pembelajaran mereka.Pelaksanaan Kajian Tindakan di bilik darjah bertujuan khusus untuk meningkatkan keberkesanan amalan mengajar guru dan meningkatkan pencapaian murid.

Sesuatu Kajian Tindakan dilakukan bertujuan untuk mengatasi pelbagai masalah pembelajaran dan membantu murid menguasai pelbagai kemahiran pembelajaran yang ditetapkan untuk satu-satu mata pelajaran adalah lebih menepati matlamat untuk membantu murid mencapai tahap cemerlang dalam satu-satu mata pelajaran.

Amalan pengajaran yang berkesan adalah penting untuk meningkatkan pencapaian pelajar.


3. BILA guru melakukan KT?

Kajian ini dilakukan oleh penyelidik apabila timbul atau wujud sesuatu permasalahan di persekitaran yang telah dikenalpasti oleh penyelidik dan bagaimana cara atau kaedah yang dapat digunakan oleh penyelidik bagi mengatasi masalah tersebut.


4. DI MANA guru melakukan KT?

Kajian dilakukan dengan kerjasama guru dan pelajar dalam pendidikan awal guru dalam sistem pendidikan.Kajian dilakukan di dalam kelas.


5. BAGAIMANA guru melakukan KT?

Dapatkan model reka bentuk kajian tindakan / prosedur / pengumpulan dan penganalisisan data

Proses pelaksanaan Kajian Tindakan merangkumi langkah iaitu menilai, bertindak, memerhati (Reflect - Act - Observe). Langkah-langkah ini dilaksanakan secara berurutan dalam bentuk gelungan.seperti yang dinyatakan dalam model Kemmis dan McTaggard (1988).

Model reka bentuk kajian tindakan/prosedur

1) Model Kemmis & McTaggard (1998)
- model ini melibatkan 3 proses iaitu Reflect - Act - Observe

0 ulasan: