Jumaat, 4 Disember 2009

Aktiviti 10: Tugasan 1: buku

Berdasarkan buku yang anda baca, bincang tentang "mengenalpasti masalah kajian tindakan.


Tajuk Buku : Action Research for Teachers, Second Edition
Penulis : Mary Louise Holly, Joanne Arhar, Wendy Kasten
Penerbit : PEARSON, Merril Prentice Hall
Tahun Terbitan : 2005

Dalam mengenalpasti masalah kajian tindakan, buku ini mencadangkan

Menjadikan sikap ingin tahu ke soalan kajian

- menimbulkan perasaan ingin tahu tentang sesuatu perkara kepada soalan-soalan yang boleh dimulakan dengan kajian sendiri seperti apa. mengapa, bagaimana dan lain-lain

- berdasarkan pengetahuan sedia ada, mungkin timbul perasaan tidak kepuasan hati terhadap sesuatu perkara atau sekiranya sesuatu itu boleh dilakukan dengan lebih efektif

- Habermas (1972) menyatakan persoalan timbul daripada 3 asas pengetahuan iaitu
i) minat secara teknikal terhadap sesuatu perkara yang berlaku,
ii) keperluan praktikal untuk memahaminya, dan
iii) pertimbangan yang kritikal berkaitan sosial, kebudayaan, politik, dan realiti ekonomi yang membentuk konteks pengajaran kita


- Terdapat banyak cara untuk menjadikan perasaan ingin tahu kepada penerokaan (permasalahan kajian)

i) satu hasrat/keinginan untuk memahami
( “I wonder why .... isn’t working?” )

ii) rasa ketidakpuasan hati
( “We don’t live democratically in this classroom!” )

iii) keprihatinan
( “This is an impoverished reading program. I wonder what we could do?” )

iv) cabaran atau masalah yang timbul
( “ How can I help students to learn?” )

v) isu
( “What are the consequences of the testing program at my school on our first grader?” )

(Bab 8, m/s 83-95)

0 ulasan: